شنبه 8 اردیبهشت 1403  

کتابچه استاندارد اعتباربخشی آموزشی بیمارستان ها

مقدمه.

نظام آموزش عالی حوزه سلامت در طول دهه های پس از انقـلاب شـکوه مند اسـلامی، دسـتاوردهای ارزشـمندی در عرصـه تربیت و تأمین نیروی انسانی موردنیاز بخش سلامت داشته است.
بیمارستان های آموزشی به عنوان مهم ترین عرصه آموزش های بالینی، قطعاً نقشی بی بدیل را در حصول این دستاوردها داشته و از این مجرا، تحقق اهداف متعالی نظام سلامت مرهون تلاشها و زحمات اساتید، متخصصـان و مـدیران ایـن مراکـز آموزشـی و درمانی است. در کشور ما با توجه به الگوی ادغام نظام آموزش و پـژوهش در ارائه خـدمات، نقـش بیمارسـتانها در ارتقـای آموزشهای بالینی بسیار با اهمیت است 
در کشورهای مختلف به منظور رصـد فعالیتهـای بیمارسـتانهای آموزشـی و ارزیـابی عملکـرد ایـن نهادهـا، سـاز و کارهـای گوناگونی اندیشیده شده است که هرکدام با الگوهای مختلف سعی در ارزیـابی و ارتقـای اسـتانداردهای آموزشـی و کیفیـت خدمات دارند.
 یکی از مهمترین این الگوها، نظام اعتباربخشی آموزشی بیمارستان هایی است که بـه نـوعی در آمـوزش بـالینی رده های مختلف تحصیلی فعالیت دارند. اتفاقاً این الگو به عنوان یکی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، از سوی حوزه معاونت آموزشی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. در این الگو ابعاد مختلف عملکرد یک بیمارستان کـه آن را برای ارائه آموزش بالینی در سطوح مختلف مناسب می سازد از سوی کارشناسان خبره این امر مورد بررسـی قـرار گرفتـه و انطباق آنها با استانداردهای تعریف شده موجود ارزیابی می گردد. طبعاً بیمارستان هایی که حایز استانداردهای لازم می باشـند در عرصه آموزش بالینی برای آن سطح باقی مانده و حضور سایر بیمارستان ها منوط به احراز این استانداردها در آینده خواهد بود.
البته ذکر این نکته مهم است که در فرآیند اعتباربخشی آموزشی بیمارستان ها، این مراکز به عنـوان سازمازهای ارائه خدمات آموزشی مورد ارزیابی قرار می گیرند و اجرای این برنامه هـا بـه هـیج وجـه جـایگزین فرآینـدهای ارزشـیابی و اعتباربخشـی کوریکولوم ها و برنامه های آموزشی نخواهد شد.

بیمارستان به عنوان يك موسسه آموزشی
 بیمارستانی که علاوه بر خدمات درمانی، مسئول تربیت نیروی انسانی ارئه دهنده خدمات می باشد، ویژگی هایی از لحاظ کادر آموزشی و ساختار فیزیکی و فعالیتهای پژوهشی دارد که آن را برای این ماموریت مناسب می کند.
محورهای مورد ارزیابی در این استاندارد عبارتند از:
  محور1) مدیریت آموزش در بیمارستا ن های آموزشی
 محور 2) پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی
 محور 3) اعضاء هیات علمی
 محور 4) فراگیران
 محور5) مدیریت تسهیلات، فضاها، امکانات، تجهیزات و منابع مالی و انسانی آموزشی و پژوهشی
 محور 6) آموزش فراگیران در بخش های اورژاتس و پاراکلینیک
 محور 7) برنامه ها و فرآیندهای آموزشی
 محور 8) رعایت حقوق بیمار در فرآیندهای آموزشی

 محور 9) بیمارستان های آموزشی به عنوان عرصه پژوهش های با لینی